Długo rozmyślałem nad wyborem właściwego systemu i w tej chwili jednak największe szanse ma HAPCAN

Stworzyłem wstępny prototyp automatyki domowej w oparciu o platformę Arduino, tanie (chińskie) moduły wykonawcze oraz czujniki. Kontynuowałbym prace ale pół roku z prowizorycznym światłem w domu w połączeniu z coraz bardziej niezadowoloną żoną przesądziło o postawieniu na coś co można zmontować i uruchomić w kilka dni

Interesuje mnie kwestia tworzenia własnych modułów. Mam w planach kilka "urządzeń", których moduły uniwersalne nie zastąpią. Stąd proszę o odpowiedź na poniższe pytania.
1. Jest moduł uniwersalny, ale w programowaniu PICów nie mam doświadczenia. Generalnie preferuje język C++, w ostateczności C (asm wolałbym uniknąć). Tutaj chyba jest pierwszy problem, z darmowym środowiskiem do programowania w C(++). Jeśli jest inaczej, proszę o jakiś namiar.
2. Czy moduł uniwersalny można programować (wgrywać firmware) przez magistralę CAN z wykorzystaniem HapCan programatora?
3. Czy własny moduł można konfigurować do współpracy z innymi modułami przez HapCan programator?
4. Jestem też ciekaw jak mogło by wyglądać ewentualne połączenie modułu Arduino z magistralą HAPCAN. Czy da się podłączyć pod magistralę własne urządzenie poprzez np CAN-shield Arduino? Czy może trzeba by zmontować przejściówkę z modułu uniwersalnego na Arduino. Nie ukrywam, że Arduino jest mi łatwiej ogarnąć no i sam moduł ma w Internetach dużą rzeszę użytkowników, a co za tym idzie setki gotowych aplikacji.
5. Zakładając, że w taki czy inny sposób podłączę Arduino pod HAPCAN, czy będę w stanie wysyłać na magistralę własne komendy, czy protokół jest jakoś ograniczony do zakresu z góry zdefiniowanego? Czy urządzenia uniwersalne będą w stanie reagować na te moje komendy?